PasToe Amsterdammer
Terug van nooit weggeweest bij Van Waay & Soetekouw: PasToe Amsterdammer kasten. De bekende Amsterdammer kasten zijn ontworpen door de Nederlandse ontwerper Aldo van den Nieuwelaar. Voor de Pastoe Amsterdammers liet hij zich vooral inspireren door een bureau van zijn vader, wat ook met een rolluik gesloten kon worden. En door de vorm van de iconische Amsterdammer paaltjes. Daardoor worden de kasten ook wel eens de Paaltjes genoemd. Het bijzondere element van de rondgevormde roldeur die de kast afsluit heeft ook nog een praktische functie. Door zijn diepe ribbels bied de roldeur ook een handvat op iedere hoogte.
Er is een verticale en een horizontale Pastoe Amsterdammer verkrijgbaar, beide in verschillende afmetingen. Ook is de verticale variant verkrijgbaar op een frame, met verschillende opties voor de indeling. De Amsterdammers zijn in veel verschillende lakkleuren verkrijgbaar en zelfs in een metalic lak. Ook zijn ze in duotone verkrijgbaar met de buitenkant een andere kleur dan de binnenkant. De Amsterdammer is een echte klassieker die zelfs in verschillende musea over de wereld te zien is. En het is een van de meest verkochte Nederlandse meubels ooit.
Van den Nieuwelaar studeerde aan de kunstacademie in Breda en begon in 1968 zijn eigen ontwerp studio. In eerste instantie in Amsterdam en later ook in New York en Italië. Hij heeft vooral veel verlichting ontworpen waar hij zich liet inspireren door de Stijl, Rietveld en Bauhaus. Ook is hij zelf docent geweest op verschillende kunstacademies. Voor de Amsterdammers liet hij zich vooral inspireren door een bureau van zijn vader, wat ook met een rolluik gesloten kon worden. En de vorm van de iconische Amsterdammer paaltjes. Daardoor worden de kasten ook wel eens de Paaltjes genoemd.
De geschiedenis van de Utrechtsche Machinale Stoel- en Meubelfabriek (later omgedoopt tot Pastoe) gaat terug tot 1913, maar begon pas echt toen ontwerper Cees Braakman in 1945 zijn intrede deed. Weg met de klassieke rookstoelen en traditionele dressoirs. Braakman, geïnspireerd door het werk van Charles en Ray Eames, zette Pastoe internationaal op de kaart met sobere berkenhouten kastjes op luspoten en ‘Meubelen-naar-maat’; praktische kasten die de consument zelf kon samenstellen en uitbreiden.